Crash dieet; bewegen

Bewegen tijdens het crash dieet bevorderd de verbranding van overtollige kilo’s. Beginnen met bewegen gaat vaak niet vanzelf, je hebt flink wat motivatie en doorzettingsvermogen nodig. Net zoals je dat bij het crash dieet nodig hebt.

We weten dat spieren zwaarder wegen dan vet en dat het daarom misschien geen goed idee is om je spieren te trainen. Niets is minder waar, je spieren zijn echte energievreters wat betekent dat je veel calorieën verbrand wanneer je deze traint. Tijdens het crash dieet raden we je daarom aan flink wat spieren te trainen. Denk hierbij aan opdrukken of buikspieroefeningen.

Cardio werkt ook goed maar is een stuk intensiever en vaak ook saai. Hieronder geven we je een aantal tips die je kunt gebruiken tijdens het crash dieet:

  • Neem de fiets in plaats van de auto.
  • Ga op je werk in een actieve houding zitten. Zo train je de spieren in je rug en zie je er productiever uit.
  • Als je vaak in de lift staat, probeer de trap dan eens.
  • Maak eens een ommetje. Zet je gedachten op een rijtje of haal een frisse neus.

Om extra veel af te vallen kun je ervoor kiezen om minder te gaan eten. Je hoeft dan in theorie ook minder te sporten. Je kunt het crash dieet ook strikt volgen om vervolgens met sporten het hele proces te versnellen. Je moet hier wel de juiste mindset voor hebben. Als je nu al weet dat je over 3 weken stop met de sport waar je aan begonnen bent, denk dan eens hieraan:

  • Als ik sport bouw ik conditie op, groeien mijn spieren en ben ik minder vermoeid.
  • Veel bewegen zorgt ervoor dat ik er gezonder uit ga zien.
  • Als ik gemotiveerd ben en blijf zal ik sneller mijn doel bereiken.

Het crash dieet moet geen straf zijn. Ga met je partner of wat vrienden sporten, dat maakt het ook nog eens gezellig.

TIP: de beste manier om kracht en cardio te combineren is de kettlebel training. Klik hieronder voor meer informatie.

Kettlebell
Als je een keuze wilt maken tussen cardio en krachttraining adviseren wij om de krachttraining te doen tijdens het crash dieet. Je spieren verbruiken 39 uur na de training nog steeds calorieën.

Frisdrank tijdens mijn crash dieet?

Crash dieet en frisdrank

Als je aan een crash dieet begint is het verstandig om direct te stoppen met frisdranken. Frisdranken hebben een negatieve werking op het crash dieet door de vele suikers en zoetstoffen. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de inhoud en de negatieve effecten.

Per dag drink je misschien meer dan vier glazen frisdrank. Als je er vanuit gaat dat een klein glas frisdrank ongeveer 65kcal bevat kun je wel nagaan dat dit averechts op een crash dieet werkt. Bovendien zitten er heel veel suikers in frisdrank. In een klein blikje zit ongeveer 35 gram suiker.

Meer dan twee glazen frisdrank kunnen al zorgen voor onvoldoende nierwerking. Iets waar je tijdens een crash dieet niet mee geconfronteerd wilt worden. Bovendien zijn er onderzoeken die aantonen dat cola een negatief effect heeft op je botten. Iemand die veel frisdrank drinkt heeft 3 keer meer kans op een botbreuk.

Aantal suikerklonjtes per glas frisdrank

Een van de belangrijkste dingen die je moet doen, niet alleen tijdens het crash dieet, is water drinken.  Water stimuleert de vetverbranding, voert schadelijke stoffen af en zorgt ervoor dat je geen honger gevoel krijgt. Toen je aan het crash dieet dacht had je waarschijnlijk het idee om anders te eten of meer te sporten. Helemaal niet nodig, te weinig vocht zorgt ervoor dat je langzaam of helemaal niet afvalt.

Te weinig vocht zorgt er ook voor dat voedsel niet wordt omgezet in energie maar vet. Het crash dieet wilt juist vet omzetten in energie. Spieren zijn echte energievreters, het is dus een idee om je spieren te trainen door buikspier oefeningen te doen of op te drukken.