Het gevaar van hormonale verstoringen bij een crash dieet

We kennen het allemaal wel: de decembermaand is onverbiddelijk  geweest, de januariborrels lonken, de Paasdagen liggen in het verschieten, een paar verjaardagen waarop we toch lekker los moeten kunnen gaan en de barbecues in de zomer zijn toch wel lekkerder met wat sausjes en andere vettigheid.

Kortom, er zijn weinig momenten waarop we niet lekker willen eten en dus blijft er voor het afvallen maar één optie over. Snel en makkelijk. En dan denken veel mensen aan een crash dieet.

Hoewel er aan een crash dieet talloze risico’s zitten, wordt er maar weinig geschreven over het gevaar van hormonale verstoringen die op kunnen treden bij een crash dieet. Want wist je dat een crash dieet je coritsol kan laten stijgen, je stress toe kan laten nemen, je bijnier uit kan putten en een disbalans kan veroorzaken tussen progesteron en oestrogeen? Waarschijnlijk niet. En daarom is het tijd om dit artikel te lezen.

Hormonale verstoringen zijn de oorzaak van overgewicht

Je moet niet spelen met je hormonen. Hormonale verstoringen zijn namelijk de hoofdoorzaak bij overgewicht. Niet alleen verkeerde voeding veroorzaakt dat! Juist doordat je verkeerd eet veroorzaak je een verstoring in je lichaam. Die heeft direct invloed op je hele gestel en lichaam (mentaal en fysiek).

De gevolgen van een hormonale verstoring zijn onder meer:

  • Stress
  • Problemen rond de schildklier en bijnier
  • Disbalans tussen progesteron en oestrogeen

Crash dieet zorgt voor stress

Een crash dieet zorgt eigenlijk altijd voor stress. Daarmee neemt je cortisolwaarde toe. Cortisol is een soort van adrenaline, maar dan eentje die langer aanhoudt. Waar adrenaline vrijkomt wanneer je je in een vervelende situatie bevindt, is cortisol meer chronisch. Het grote nadeel van cortisol is dat het voorkomt dat energie verbrand kan worden. Vet blijft dus gewoon zitten waar het zit (op jouw buik, billen, benen en rug). Dat komt omdat cortisol je lichaam wil beschermen tegen de stress en dat doet door een voorraadje energie achter de hand te houden. En dat voorraadje is juist waar je met een dieet vanaf wilt!

Nadelen van cortisol

Cortisol dat te lang in je lichaam blijft is om meer redenen niet goed. De grootste nadelen van cortisol zijn de volgende:

  • Het zorgt voor de afbraak van spierweefsel
  • Doordat je spieren verdwijnen verbrand je nog minder (snel) vetmassa
  • Door het verdwijnen van je spieren neemt ook je stofwisseling af en zal deze minder gezond verlopen
  • Je raakt sneller verzuurd
  • Voeding wordt slechter verteerd, want je lichaam stuurt de energie niet meer naar je spijsvertering, maar naar het stresscentrum in je lichaam.

Wat te doen?

Het is belangrijk om je cortisol te verlagen. Gelukkig heeft Dieetkompas daar 9 tips voor op een rijtje gezet. Door deze tips te volgen zal je merken dat het cortisolgehalte in je lichaam snel afneemt en het afvallen niet meer in de weg hoeft te staan. Maar zorg er dan wel voor dat je een  gezond eet- en drinkpatroon volgt in plaats van een crash dieet. Een crash dieet doet alleen maar meer kwaad dan dat het je uiteindelijk echt zal helpen.

Wat zijn super gezonde tussendoortjes?

Afvallen met het crash dieet is niet eenvoudig maar hoeft geen straf te zijn. Vele van ons zien afvallen als een straf maar met de juiste voeding en mindset kun je al een behoorlijk eind komen.

In de supermarkt zijn niet heel veel gezonde tussendoortjes te vinden. Vooral niet als je fanatiek het crash dieet volgt. De supermarkten liggen vol met tussendoortjes vol met ongezonde ingrediënten. In dit artikel gaan we een aantal gezonde tussendoortjes laten zien die je gemakkelijk kunt eten of drinken tijdens je crash dieet.

Groene smoothies
 

1. Groente

Er zijn in de supermarkt genoeg gezonde groente te vinden die je zo mee kunt nemen naar je werk of onderweg. Je hoeft geen lastige dingen te bereiden dus kan je het zo pakken en meenemen.

Groente kan tot 90% uit water bestaan, water bevat geen calorieën dus is het een ideaal tussendoortje waar je veel van kan eten.

2. Fruit

Fruit is net als groente erg gezond. In tegenstelling tot groente zitten er in fruit veel meer gezonde suikers (calorieën). Deze suikers noemen we fructose en zijn niet te vergelijken met de suiker die je in koffie of thee doet.

Het is belangrijk om iedere dag voldoende fruit te eten, vooral tijdens het crash dieet. Zorg ervoor dat je niet meer dan 3 stuks per dag eet.

3. Rijstwafel

Rijstwafels bevatten een hoge glycemische index waardoor ze niet zo gezond zijn als de rest van de tussendoortjes die we behandelen voor het crash dieet. Rijstwafels bevatten weinig calorieën en geen ongezonde kleur of smaakstoffen.

4. Chocolade

Chocola wordt niet gezien als gezond tussendoortje. Ergens klopt dit ook wel, niet alle chocola die je in de supermarkt vind is gezond. Cacao is de grondstof van chocola en laat cacao nou net hartstikke gezond voor je zijn.

Het is natuurlijk niet zo dat je voor je crash dieet een aantal repen in moet slaan. Gebrande cacao is namelijk niet gezond. Rauwe cacaobonen en zoetstoffen afkomstig van vruchten weer wel. Kijk eens in de biologische winkels want in de supermarkt zal je ze niet vinden.

5. Water

Hij staat op nummer vijf maar is  misschien wel jouw grootste vriend tijdens het crash dieet. Met water kun je heel eenvoudig het hongergevoel verminderen waardoor je minder calorieën nodig hebt om de dag door te komen.

Je zou het misschien niet zeggen maar meer drinken zorgt ervoor dat je lichaam minder vocht vasthoud waardoor je een paar kilo extra kunt afvallen.

Waarom geen sappen tijdens het Crash Dieet?

Wil jij succesvol afvallen met een Crash Dieet? Dan is het vooral zaak om geen sappen te drinken. De reden daarvoor zal je misschien verbazen, want waarschijnlijk denk je dat sinaasappelsap of appelsap juist erg gezond is.

Dat is niet bepaald het geval…

 

Crash Dieet

Wil je een Crash Dieet volgen, dan ga je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk calorieën binnenkrijgt. Veel van die calorieën komen uit suikers (koolhydraten). Als je daarover nadenkt kom je al snel bij producten uit als koekjes, snoepjes, vette snacks, sausjes en ijs. Maar wat je waarschijnlijk niet ziet aankomen is dat er heel veel suikers zitten in zogenaamde gezonde sappen.

Sinaasappelsap, appelsap, mangosap, perziksap, citroensap… Hoewel deze sappen een gezonde naam lijken te dragen, zijn ze helemaal niet zo gezond.

Suiker in sappen

In sappen zitten heel veel toegevoegde suikers. Die toegevoegde suikers maken je dik, zeker als je er teveel van binnenkrijgt. Die suikers zitten in de sappen omdat ze op die manier een betere smaak krijgen. Ze worden dus kunstmatig zoeter gemaakt dan ze zijn. Daarnaast is het fijn om suikers toe te voegen, omdat het ervoor zorgt dat producten langer te bewaren zijn.

Deze ongezonde suikers worden door je lichaam opgenomen, maar lang niet allemaal verbrand. Je slaat ze dus op als vet.

En dat moet je niet hebben als je een Crash Dieet volgt!

 

SinaasappelsapGewone sinaasappelsap?

Is gewone sinaasappelsap dan wel gezond? Je weet wel, die je gewoon zelf kan persen. Ook daar zitten heel veel suikers in. Een gewone sinaasappel staat qua calorieën bijna gelijk aan een glas cola. Dat is zo’n 80 tot 100 calorieën en al 5% van je dagelijkse behoefte. Een paar van die glazen kunnen dus hard aantikken.

Het beste is om sinaasappelsap gewoon te laten voor wat het is.

Trap ook niet in het idee dat je de lightversie van dergelijke producten kunt drinken. Dat lijkt vaak zo, maar hoewel er geen suikers inzitten, kan het wel zo zijn dat er andere stoffen gebruikt worden die ook niet bij zullen dragen aan een consequent gewichtsverlies.

 

Wat zullen we drinken?

Sappen passen niet binnen een Crash Dieet. Net als andere suikers in dranken, zoals frisdranken. Wat kun je dan wel drinken als je een Crash Dieet volgt? Gelukkig zijn er tussen al die suikerbommen door ook nog wel eens gezondere drankjes te vinden. Denk bijvoorbeeld aan tomatensap. Hier zitten nauwelijks toegevoegde suikers in. Je kunt dit dus lekker drinken. Ook wortelsap kan een aanrader zijn. Je moet dan wel letten op de suikers die er aan toegevoegd zijn.

Het beste is natuurlijk om gewoon water te drinken. Wil je daar een smaakje aan toevoegen? Dan kun je best een sinaasappel of een citroen pakken. Snijd die in partjes en laat die partjes in het water drijven. Dat geeft een smaak af die lekker verfrissend is zonder dat je de suikers en koolhydraten binnenkrijgt.

Ook een meloen of grapefruit laat zich op deze manier gemakkelijk wegdrinken. Een ander voordeel is dat je op deze manier op een goedkope wijze limonade maakt. Ben je een theeliefhebber? Dan kun je ook een fles water vullen (1,5 liter) en daar een theezakje in laten trekken (ongeveer een nacht). Je hebt dan de volgende dag lekker een fles met ijskoude ijsthee.

 

Crash Dieet is doorzetten

Het mag duidelijk zijn. Een Crash Dieet volg je niet zomaar. Daar moet je echt een doorzetter voor zijn. Je mag veel lekkere zaken niet meer nuttigen, zoals snoep, koek en frisdrank. Met dit artikel voegen we daar ook de zogenaamd gezonde fruitdranken aan toe. Suikers met toegevoegde suikers horen niet thuis in een Crash Dieet.

In plaats daarvan mag je onbeperkt water drinken, al dan niet met wat fruit erin voor de smaak.

Het Crash Dieet is een kwestie van doorbijten, maar wie het op de juiste manier volbrengt, zal blij zijn met het eindresultaat.

Bewaren

Bewaren

Is een crash dieet gevaarlijk?

crash dieetIs een crash dieet gevaarlijk? Nee een crash dieet is niet gevaarlijk. Binnen een hele korte periode pas je een levensstijl aan en ben je bezig met het behalen van snelle resultaten.

Wanneer je aan een crash dieet begint moet je je realiseren dat je lichaam enige tijd nodig heeft om hieraan te kunnen wennen. Het is dus niet verstandig om de tweede dag intensief te gaan sporten. Met intensief sporten bedoel ik een uur lang circuittraining of een lange duurloop. Geef je lichaam 1 week de tijd om aan het crash dieet te wennen.

Wat is een crash dieet nou eigenlijk?

Het is een verandering van je eetpatroon. Het is een extreme vorm van verandering met als doel om zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen en heel veel gewicht te verliezen. Je moet er rekening mee houden dat een crash dieet er niet is voor een lang blijvend resultaat. Eenmaal begonnen moet je volhouden. Als je wilt stoppen moet je rustig afbouwen en alsnog je levensstijl aanpassen.

Hoelang kan ik het crash dieet volgen?

Je kunt deze methode maar een aantal weken vol te houden. Het is namelijk niet goed voor je lichaam en kan op termijn slecht zijn voor je gezondheid. Wat wij altijd adviseren is na het volgen van het crash dieet over te stappen op een ander dieet. Een goed vervolg is het paleo dieet.

Mag ik sporten tijdens het crash dieet?

Het is belangrijk om de eerste week van het crash dieet niet te sporten. In een eerder artikel zijn we hier wat dieper op ingegaan.

Bewaren