Waarom geen sappen tijdens het Crash Dieet?

Wil jij succesvol afvallen met een Crash Dieet? Dan is het vooral zaak om geen sappen te drinken. De reden daarvoor zal je misschien verbazen, want waarschijnlijk denk je dat sinaasappelsap of appelsap juist erg gezond is.

Dat is niet bepaald het geval…

 

Crash Dieet

Wil je een Crash Dieet volgen, dan ga je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk calorieën binnenkrijgt. Veel van die calorieën komen uit suikers (koolhydraten). Als je daarover nadenkt kom je al snel bij producten uit als koekjes, snoepjes, vette snacks, sausjes en ijs. Maar wat je waarschijnlijk niet ziet aankomen is dat er heel veel suikers zitten in zogenaamde gezonde sappen.

Sinaasappelsap, appelsap, mangosap, perziksap, citroensap… Hoewel deze sappen een gezonde naam lijken te dragen, zijn ze helemaal niet zo gezond.

Suiker in sappen

In sappen zitten heel veel toegevoegde suikers. Die toegevoegde suikers maken je dik, zeker als je er teveel van binnenkrijgt. Die suikers zitten in de sappen omdat ze op die manier een betere smaak krijgen. Ze worden dus kunstmatig zoeter gemaakt dan ze zijn. Daarnaast is het fijn om suikers toe te voegen, omdat het ervoor zorgt dat producten langer te bewaren zijn.

Deze ongezonde suikers worden door je lichaam opgenomen, maar lang niet allemaal verbrand. Je slaat ze dus op als vet.

En dat moet je niet hebben als je een Crash Dieet volgt!

 

SinaasappelsapGewone sinaasappelsap?

Is gewone sinaasappelsap dan wel gezond? Je weet wel, die je gewoon zelf kan persen. Ook daar zitten heel veel suikers in. Een gewone sinaasappel staat qua calorieën bijna gelijk aan een glas cola. Dat is zo’n 80 tot 100 calorieën en al 5% van je dagelijkse behoefte. Een paar van die glazen kunnen dus hard aantikken.

Het beste is om sinaasappelsap gewoon te laten voor wat het is.

Trap ook niet in het idee dat je de lightversie van dergelijke producten kunt drinken. Dat lijkt vaak zo, maar hoewel er geen suikers inzitten, kan het wel zo zijn dat er andere stoffen gebruikt worden die ook niet bij zullen dragen aan een consequent gewichtsverlies.

 

Wat zullen we drinken?

Sappen passen niet binnen een Crash Dieet. Net als andere suikers in dranken, zoals frisdranken. Wat kun je dan wel drinken als je een Crash Dieet volgt? Gelukkig zijn er tussen al die suikerbommen door ook nog wel eens gezondere drankjes te vinden. Denk bijvoorbeeld aan tomatensap. Hier zitten nauwelijks toegevoegde suikers in. Je kunt dit dus lekker drinken. Ook wortelsap kan een aanrader zijn. Je moet dan wel letten op de suikers die er aan toegevoegd zijn.

Het beste is natuurlijk om gewoon water te drinken. Wil je daar een smaakje aan toevoegen? Dan kun je best een sinaasappel of een citroen pakken. Snijd die in partjes en laat die partjes in het water drijven. Dat geeft een smaak af die lekker verfrissend is zonder dat je de suikers en koolhydraten binnenkrijgt.

Ook een meloen of grapefruit laat zich op deze manier gemakkelijk wegdrinken. Een ander voordeel is dat je op deze manier op een goedkope wijze limonade maakt. Ben je een theeliefhebber? Dan kun je ook een fles water vullen (1,5 liter) en daar een theezakje in laten trekken (ongeveer een nacht). Je hebt dan de volgende dag lekker een fles met ijskoude ijsthee.

 

Crash Dieet is doorzetten

Het mag duidelijk zijn. Een Crash Dieet volg je niet zomaar. Daar moet je echt een doorzetter voor zijn. Je mag veel lekkere zaken niet meer nuttigen, zoals snoep, koek en frisdrank. Met dit artikel voegen we daar ook de zogenaamd gezonde fruitdranken aan toe. Suikers met toegevoegde suikers horen niet thuis in een Crash Dieet.

In plaats daarvan mag je onbeperkt water drinken, al dan niet met wat fruit erin voor de smaak.

Het Crash Dieet is een kwestie van doorbijten, maar wie het op de juiste manier volbrengt, zal blij zijn met het eindresultaat.

Hoe verband ik buikvet?

Buikvet is een groot probleem voor velen en vaak het eerste wat we willen aanpakken als we beginnen met afvallen. Logisch, het is een gebied waar vaak veel vet te vinden is en we makkelijk om kunnen zetten in buikspieren. Maar hoe doe je dat?

Om buikvet te verbranden moet je ze omzetten in spieren, dit kan op verschillende manieren. Om te beginnen kun je iedere dag buikspier oefeningen doen. Je doet 3 setjes van 15 per dag en breid dit iedere week een beetje uit. Je kunt ook je levensstijl aanpassen, door minder te gaan eten. Ik ben op een hele rare manier begonnen met afvallen door van meer dan 5 eetmomenten per dag dit aan te passen naar 3.

Ik eet nu in de ochtend, middag en avond zonder tussendoortjes. Binnen 2 weken was ik al een paar centimeter en kilo kwijt. Vervolgens ben ik begonnen met buikspier oefeningen en ben ik gaan opdrukken. Ik begon weer wat aan te komen maar dat komt omdat ik mijn buikvet aan het verbranden was en mijn buikspieren groeide. Spieren zijn zwaarder dan vet dus dat is logisch.

Als je hier eenmaal aan begint is het onverstandig om een crash dieet te gaan volgen. Een crash dieet zorgt namelijk voor minder calorieën en die heb je nodig om spierweefsel aan te maken.

Paleo dieet

Misschien heb je er al eens van gehoord, Paleo. Het Paleo dieet is een van de nieuwe bewezen diëten. Met een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je snel en blijvend resultaat boeken.

Door het paleo dieet te volgen zijn mensen veel gewicht en gezondheidsklachten verloren. Denk hierbij aan spierpijn, vermoeidheid en suikerziekte. Alleen maar door paleo te volgen.

Je zult vast denken, daar heb je weer zo een programma wat gouden bergen beloofd en niets nakomt. Wij waren ook sceptisch maar in de video hieronder vind je meer informatie.

 

Een paar duizend jaar geleden hadden we nog niet te maken met overgewicht, we moesten overleven door te eten wat we konden vinden. We moesten jagen voor onze voeding en verbrande daarbij ook de nodige calorieën. Vandaag de dag lopen we een supermarkt binnen en worden we blootgesteld aan allerlei lekkernijen vol met suikers en zoetstoffen.

Helemaal niets mis mee, je hoeft het niet te kopen toch? Ook al wil je het niet kopen, je doet het toch. De vele spotjes op TV verleiden ons hiertoe maar wat als je een hele nieuwe paleo levensstijl kunt creëren? Lekkere dingen eten en lekker veel gewicht kwijtraken. Buikvet verbranden, een smaller koppie krijgen en misschien wat meer spiermassa? Afvallen gaat niet alleen om het gewicht, het getal wat de weegschaal aangeeft is helemaal niet belangrijk. Een gezonde levensstijl en een gezond BMI, dat is pas belangrijk.

Paleo is een levensstijl, je wordt wakker en op de automatische piloot houd je jezelf aan een aantal basisprincipes.

Is een crash dieet gevaarlijk?

crash dieetIs een crash dieet gevaarlijk? Nee een crash dieet is niet gevaarlijk. Binnen een hele korte periode pas je een levensstijl aan en ben je bezig met het behalen van snelle resultaten.

Wanneer je aan een crash dieet begint moet je je realiseren dat je lichaam enige tijd nodig heeft om hieraan te kunnen wennen. Het is dus niet verstandig om de tweede dag intensief te gaan sporten. Met intensief sporten bedoel ik een uur lang circuittraining of een lange duurloop. Geef je lichaam 1 week de tijd om aan het crash dieet te wennen.

Wat is een crash dieet nou eigenlijk?

Het is een verandering van je eetpatroon. Het is een extreme vorm van verandering met als doel om zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen en heel veel gewicht te verliezen. Je moet er rekening mee houden dat een crash dieet er niet is voor een lang blijvend resultaat. Eenmaal begonnen moet je volhouden. Als je wilt stoppen moet je rustig afbouwen en alsnog je levensstijl aanpassen.

Hoelang kan ik het crash dieet volgen?

Je kunt deze methode maar een aantal weken vol te houden. Het is namelijk niet goed voor je lichaam en kan op termijn slecht zijn voor je gezondheid. Wat wij altijd adviseren is na het volgen van het crash dieet over te stappen op een ander dieet. Een goed vervolg is het paleo dieet.

Mag ik sporten tijdens het crash dieet?

Het is belangrijk om de eerste week van het crash dieet niet te sporten. In een eerder artikel zijn we hier wat dieper op ingegaan.